الاثنين، يونيو 05، 2006

الثعلب والديك

فاكرين قصيدة أمير الشعراء الثعلب والديك
اللي كانت مقررة علينا في 3 ابتدائي
القصيدة دي اثرت فيا جدا
اولا :جعلتني احب الشعر واتذوقه
وثانيا :سببت لي حالة رعب من الثعالب
مع اني عمري ما شفت ثعلب ولا حتي في حديقة الحيوان
بس شفت ناس كتير مكارة زي الثعالب واكتر


الثعلب والديك
لاحمد شوقي
برز الثعلــــب يومــــــــا في شعار الواعظينـــــــا
فمشي في الارض يهدي ويسب المـــــــــــــاكرينا
ويقول الحمــــــــــــد لله إلـــــه العالمينــــــــــــــا
ياعبـــــــــــــاد الله توبوا فهو كهف التأبينــــــــــا
واطلبــــــوا الديك يؤذن لصلاة الصبح فينــــــــــا
فــــــــآتي الديك رسولا من امام الناسكينــــــــــا
فأجــــــــاب الديك عذرا يا أضل المهتدينــــــــــــا
مخطـــــئ من ظن يوما أن للثعلب دينــــــــــــــــا

8 Comments:

At الثلاثاء, يونيو 06, 2006 12:38:00 م, Anonymous غير معرف said...

طيب انت فاكرة نشيد قطتي صغيرة اللي درسناه في اولي ابتدائي

 
At الأربعاء, يونيو 07, 2006 1:45:00 م, Blogger دعاء غريب said...

anonymous: طبعا فاكرة نشيد قطتي صغيرة تحب اسمعلك
نورتني يافندم ولو انك نسيت تكتب اسمك

 
At الأربعاء, يونيو 07, 2006 6:31:00 م, Anonymous أحمد said...

اية الخلطة الغريبة دي
مرة بتحبي
ومرة مقالة ساخرة
ومرة بتفتكري قصيدة من ابتدائي
مش عارف حاسس انها ناقصة شوية ملح
ولا اية رأيك

 
At السبت, يوليو 01, 2006 4:53:00 ص, Blogger المزاجنجي said...

دودو واسمحي اقولك يا دودو لان سني ضعف سنك بالضبط ولو انك انسة وعروسة بس بالنسبة لي اختي الصغنونة انا لفيت في مدونتك وقريت التعليقات كمان انت حساسة جدا ومزاجك مش متقلب ولا ناقصك ملح لكن انت حالة مثل اي شخص فينا وانت فكرتيني بقصيدة كنت كاتبها من زمااااااان اسمها عشقتك لانك مثلي حالة وعلشان خاطر عيونك هانزلها في مدونتي ويا ريت الاقي لي كام صاحب وصاحبة زيك ولا اشوف بناتي الاتنين وابني زيك كده تحياااتي ليك يا دعاء ويبقى مقلب محترم لو انت دعاء بتاعتنا بتاعة الصحافة والمظاهرات هههههههههههه

 
At السبت, يوليو 01, 2006 5:28:00 م, Blogger دعاء غريب said...

من زمان
سعيدة بمعرفة حضرتك ويسعدني أني اكون أختك الصغيرة
ده شرف ليه يافندم

ويارب تكون مدونتي عجبتك فعلا..وحقيقي أنا ممكن أكون حاله زي كل انسان بيحس وبيتأثر ...
علي فكرة أنا قرأت قصيدة عشقتك لأنك مثلي حاله وعجبتني وربنا يوفقك دايما

وان شاء الله تشوف أولادك أحسن مني ربنا يخليهملك يارب وتفرح بيهم
والله يافندم أنا مش دعاء زميلتك الجورنالية
أنا مجرد دعاء صغيورة علي قا
بكل تقديري واحترامي ليك يافندم
نورتني

 
At الاثنين, أغسطس 07, 2006 12:27:00 ص, Anonymous غير معرف said...

ايه الجمال ده الموقع ده من احلي واخف المواقع اللي دخلتها انتي خسارة في البلد دي انتي هايله

 
At الاثنين, أغسطس 07, 2006 12:34:00 ص, Anonymous سحر said...

ايه الجمال ده الموقع ده من احلي واخف المواقع اللي دخلتها انتي خسارة في البلد دي

 
At الاثنين, أكتوبر 12, 2009 2:09:00 م, Anonymous هايدي said...

أنا حاسة إن النشيد ناقص شوية ممكن تكمليها

 

إرسال تعليق

Links to this post:

إنشاء رابط

<< Home

الحسابة بتحسب! Free Web Counter
كيف تنشىء مدونة تدوين .. عالم المدونات كلام مش بفلوس!