الأحد، أكتوبر 08، 2006

عمر السعادة


مر عابر سبيل علي مقابر أحدي القرى وتعجب من قصر أعمار أهل القرية فقد كتب علي كل قبر عمر ساكنه
(من يرقد هنا عاش 10 شهور )
وهذا 5 شهور
وهذا شهر
وهذا اسبوع
وهذا يوم
وهذا ساعة
فذهب الي شيخ القرية ليسأله عن سبب قصر أعمار أهل القرية ربما السبب انتشار طاعون ما
فاجابه الشيخ: إن ما كتب علي هذه القبور ليس أعمار ساكنيها ولكن عمر أوقات السعادة التي عاشوها
فأهل القرية لا يحسبون أعمارهم بعدد الايام والسنين التي عاشوها ولكن بلحظات السعادة التي حظوا بها
ياتري لو حبيت أحسب عمري بطريقة أهل هذه القرية هكون اتولدت ولا لسه !!!ـ

20 Comments:

At الأحد, أكتوبر 08, 2006 2:42:00 ص, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said...

هنموت دون ان نكتب شي علي القبور

 
At الأحد, أكتوبر 08, 2006 8:42:00 ص, Blogger Diyaa' said...

مع أني كئيـب أوىىىىىىىىىىىىىىى
لكن عايز أفكرك و أفكرنا بالآية دي
"وإن تعدوا نعم الله لا تحصوها "
و المثل اللي بيقول اللي يشوف بلوة غيره..انا رغم كل اللي أنا فيه بس الحمد لله عشت لحظات كنت مبسوط فيها
و مش عايز أحسبها لأني كده هبوظ قيمتها
السعادة بتتعاش مش بتتحسب
ده رأيي

 
At الأحد, أكتوبر 08, 2006 8:43:00 ص, Blogger Diyaa' said...

وليا طلب ..البوب اب بتاع الكومينت بيهنج أوي لما الكومينتات بتكون طويلة وكده
أنا عامل طريقة أحسن ممكن أقولك عليها لو حبيتي
سلامي وبنشكرك علي القصة

 
At الأحد, أكتوبر 08, 2006 3:17:00 م, Blogger safa said...

هل تعتقدى أن يوجد من عاش سنة بكاملها أو شهر أو حتى أسبوع فى سعادة تامة؟ صدقينى لا يوجد لأن ببساطة السعادة عبارة عن لحظات خاطفة لا نشعر بها إلا بعد أن تنتهى لحظتها نشعر أننا طاف بنا شعور جديد ذو مذاق مختلف عما نشعر به دوماً

 
At الأحد, أكتوبر 08, 2006 6:24:00 م, Blogger مجدى سرحان said...

روح ألبى
دودو
الجميله
بنتى

بتمنى يكون عمرك
طول
عمرك
يا دودو
ياللى تستاهلى الفرح
من غير حدود

الناس بتتولد
كل لحظه
واجمل ولاده
هيًه اللى بنتولد فيها بنفسنا
من تجربتنا
من عياطنا
دحكنا
من كعبلتنا ع الطريء
من مشينالأدام
من
حلمنا

دمت
جميله

 
At الأحد, أكتوبر 08, 2006 6:36:00 م, Blogger saso said...

دة يتوقف علي تعريف كل واحد للسعادة
يا دعاء في ناس بتتمني بس يعدي اليوم من غير مشاكل وفي ناس عاوزه اليوم يادوب يبقي زي اللي قبله وناس عاوزة اكتر
المهم اليوم يعدي بسلااااااااااام
من غير ماتجرحي حد ولا تجرحي نفسك

 
At الاثنين, أكتوبر 09, 2006 10:18:00 ص, Blogger meho said...

المتنبي قال يا دود : أريك الرضا لو أخفت النفس خافيا/ وما أنا عن نفسي ولا عنك راضيا.. فالسعادة أولا وأخيرا هي حالة في النفس والذهن
بس اللى مقتنعة بيه هو ان العمر مش بيتقاس بلحظات السعادة والا العمر هيكون قصير قوى ....لأن حياة الانسان دايما"زى المنحنى فوق وتحت و بعدين ربنا قال و لقد خلقنا الانسان فى كبد ...وعلى فكرة السعاة ممكن تلاقيها فى حاجاتكتير ...وأهم حاجة بتبقى فى الرضا السعادة
شيء يشعر به الإنسان بين جوانحه.. صفاء نفس، وطمأنينة قلب، وانشراح صدر، وراحة ضمير
السعادة شيء ينبع من داخل الإنسان

...تحياتى يادعاء و أهنيكى على الموضوع الحلو داه

 
At الاثنين, أكتوبر 09, 2006 10:21:00 م, Blogger هيثم محفوظ said...

جميل قوى يا دعاء إنك إفتكرتى القصه دى
كان إسماعين ياسين له أغنيه زمان كانت بتقولك إيه
كلنا عاوزين سعاده
بس إيه هى السعاده
و لا إيه معنى السعاده
قولى يا صاحب السعاده
على فكره
إستنيتك يوم 11و ماجيتيش لسه يوم 19 أو 20 لازم أشوفك فيوم فيهم
تحياتى

 
At الأربعاء, أكتوبر 11, 2006 1:53:00 ص, Blogger كلمه said...

elpost ela 7d ma k2eeb .. 2wyyyy

fe w7ed sa7by 2aly en kol wa7ed fena leh kemya mo3yna mel 2araf w kemya mo3yna mel sa3ada .. fa lw enta mesh la2y 3`eer el2araf dlw2ty ..yeb2a estna 3shan elsa3ada 2keed hteegy b3deh :D

 
At الجمعة, أكتوبر 13, 2006 3:04:00 م, Blogger دعاء غريب said...

محمد مفيد:
عندك حق مش هيكتبوا عليها أكتر من هنا يرقد فلان ومع عوامل التعرية هتتمحي معانا

ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ضياء:
بعد الله عنك الكآبة
ةتعيش وتسعد وتتبسط باذن الله
وطبعا انا عارفه وحمد ربنا علي نعمه
بالنسبة لصفحة الكومنت انا حابه انها تبقي بالشكل ده ولو بتعلق معاك تقدر تفتحها بطريقة open in new windos
اتفقنا:)

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
safa :
عارفه ان السعاده نجمة في السما محدش يقدر يطولها في ايده
وان كان نورها ممكن يحسسه انها ملكه
ربنا يسعدنا جميعا

 
At الجمعة, أكتوبر 13, 2006 3:08:00 م, Blogger دعاء غريب said...

مجدي سرحان:
دمت انت بألف صحة وسعادة
وما تحرمش من كلامك ودعواتك الحلوة

ــــــــــــــــــــــــــ
saso :
أنا برضه عايزة مجرد اليوم يعدي بسلام منغير ما حد يجرحني

ــــــــــــــــــــــــــــــــ
meho :
منوراني ووحشاني كمان
رأيك صح ميه في الميه
هي فعلا منحني حبه فوق وحبه تحت

 
At الجمعة, أكتوبر 13, 2006 3:11:00 م, Blogger دعاء غريب said...

هيثم محفوظ:
علي فكرة انا بحب الاغنية دي قوي
وبالنسبة للحفلة كان نفسي والله العظيم أجي بس في ظروف كده انا بعتلك ايميل اعتذرلك فيه
وان شاء الله تتعوض في حفلة تانية

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كلمة :
تفتكر كلام صاحبك صحيح؟
عندي امل انه يكون صح
نورتني

 
At السبت, أكتوبر 14, 2006 5:22:00 م, Blogger Diyaa' said...

ميرسي يا جميل و ربنا يخليكي ..و الصفحة بس بتهنج و أنا بشتغل في نت و مع كده متشكر علي النصيحة
سلام

 
At الاثنين, أكتوبر 16, 2006 9:17:00 م, Anonymous غير معرف said...

عمرك سمعتي حد قال : أنا سعيد دلوقتي

طبعا لأ ... لأن السعاده احساس مابيتحسش الا بعد اللحظه ماتعدي، بس أهم حاجه نفهم بعض صح ونحاول نقرب ونعيد زمن اللا تفاعل اللي احنا عايشين فيه دلوقتي فيه

برافو عليكي


تامر العفيفي

 
At الجمعة, أكتوبر 20, 2006 1:00:00 ص, Blogger توتة توتة said...

اكيد اتولدتي بس انتي مش واخده بالك

 
At الجمعة, أكتوبر 20, 2006 4:37:00 م, Blogger دعاء غريب said...

Diyaa' :
العفو

ـــــــــــــــــــ
تامر العفيفي:
عندك حق أهم حاجه نفهم بعض صح

ــــــــــــــــــــــ
توتةتوتة:
ياريت ياتوتة

 
At السبت, مايو 31, 2008 11:55:00 م, Anonymous migraine treatments said...

black mold exposureblack mold symptoms of exposurewrought iron garden gatesiron garden gates find them herefine thin hair hairstylessearch hair styles for fine thin hairnight vision binocularsbuy night vision binocularslipitor reactionslipitor allergic reactionsluxury beach resort in the philippines

afordable beach resorts in the philippineshomeopathy for eczema.baby eczema.save big with great mineral makeup bargainsmineral makeup wholesalersprodam iphone Apple prodam iphone prahacect iphone manualmanual for P 168 iphonefero 52 binocularsnight vision Fero 52 binocularsThe best night vision binoculars here

night vision binoculars bargainsfree photo albums computer programsfree software to make photo albumsfree tax formsprintable tax forms for free craftmatic air bedcraftmatic air bed adjustable info hereboyd air bedboyd night air bed lowest pricefind air beds in wisconsinbest air beds in wisconsincloud air beds

best cloud inflatable air bedssealy air beds portableportables air bedsrv luggage racksaluminum made rv luggage racksair bed raisedbest form raised air bedsaircraft support equipmentsbest support equipments for aircraftsbed air informercialsbest informercials bed airmattress sized air beds

bestair bed mattress antique doorknobsantique doorknob identification tipsdvd player troubleshootingtroubleshooting with the dvd playerflat panel television lcd vs plasmaflat panel lcd television versus plasma pic the bestThe causes of economic recessionwhat are the causes of economic recessionadjustable bed air foam The best bed air foam

hoof prints antique equestrian printsantique hoof prints equestrian printsBuy air bedadjustablebuy the best adjustable air bedsair beds canadian storesCanadian stores for air beds

migraine causemigraine treatments floridaflorida headache clinicdrying dessicantair drying dessicantdessicant air dryerpediatric asthmaasthma specialistasthma children specialistcarpet cleaning dallas txcarpet cleaners dallascarpet cleaning dallas

vero beach vacationvero beach vacationsbeach vacation homes veroms beach vacationsms beach vacationms beach condosmaui beach vacationmaui beach vacationsmaui beach clubbeach vacationsyour beach vacationscheap beach vacations

 
At الثلاثاء, يونيو 23, 2009 4:12:00 م, Blogger belhana said...

مجهود رائع

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

مطعم على الطاير

 
At الجمعة, يوليو 31, 2009 3:10:00 م, Blogger ranim said...

لاااااااااااااااا اتولدتتتتتت من زمانننننننن جدااااااااااا دانا قربت اموتتتتتتتتتتتتتتت دانا مبتسمة دائمااااااااااا دائمااااا حطواااااااااااا مليون خط تحت دائمااااااااااا هههههههههههههههههههه وبجد البوست ده تحفة وتسمحيلييييييييييييي اخد الفكر الي مدونتي بس مش هكتب نفس الكلام طبعا انا بس هستعين بحته صضغيرة اللي هي قصة وبجد تحفه جدااااااااااا وانا عاوزه اعرف هتكوني عشتي كام سنة يمكن علشان انا صغيرة ومعشتش كتير علشان كده بقول ان عمري هيكون كتيرررر اوي اويييييييي

 
At الأحد, أغسطس 02, 2009 6:17:00 ص, Blogger ranim said...

ممكن أيملك????????????

 

إرسال تعليق

Links to this post:

إنشاء رابط

<< Home

الحسابة بتحسب! Free Web Counter
كيف تنشىء مدونة تدوين .. عالم المدونات كلام مش بفلوس!